Gedragscode ondertekend door energieleveranciers voor de bescherming van zelfstandigen en kmo’s
Meer transparantie voor ondernemingen en hen beter beschermen op de energiemarkt, dat is waar wij als energieleverancier samen met de overheid, voor gaan. Want ook heel wat ondernemingen zijn immers getroffen door de gevolgen van de energiecrisis en hebben nood aan meer inzicht en begeleiding. Die doelstellingen werden vastgelegd in een charter. En op 27 maart werd die Gedragscode ondertekend door energieleveranciers, waaronder TotalEnergies, en David Clarinval, minister van zelfstandigen en kmo’s.
Uitzonderlijke crisis vraagt om uitzonderlijke aanpak
Net zoals elk huishouden, zijn ook ondernemingen door de energiecrisis meer aandacht gaan besteden aan hun verbruik, hun facturen en hun rechten wat betreft contracten. Ook zelfstandigen en kmo’s hebben nood aan meer helderheid én ondersteuning, vooral in deze tijden van onzekerheid over de evolutie van de energieprijzen, daar is ook TotalEnergies van overtuigd.
Natuurlijk lieten de energieleveranciers klanten niet in de kou staan. Het aantal toegekende betaalplannen is bijvoorbeeld fors gestegen tijdens de energiecrisis. En onze eindklanten zijn sowieso al beschermd door de wetten omtrent de levering van gas en elektriciteit. Maar deze recent opgestelde code gaat nog een stapje verder. De Gedragscode ondertekend door energieleveranciers, concretiseert en verduidelijkt namelijk tal van bepalingen voor zelfstandigen en kmo’s.
90% van de energieleveranciers in ons land – 7 in totaal – engageerden zich alvast. De overige leveranciers, energiegemeenschappen, prijsvergelijkers, organisatoren van groepsaankopen, e.d. krijgen ook nog de kans om deel te nemen aan het charter.
Belangrijk engagement
De Gedragscode voor energieleveranciers betreft zelfstandigen en kmo’s die tot 100 MWh verbruiken. De meeste maatregelen gingen binnen de 30 dagen na ondertekening (eind april dus) in werking, andere bepalingen gelden pas over een half jaar, omdat er specifieke aanpassingen voor nodig zijn.
Waartoe engageren wij, energieleveranciers, ons?
-
We verstrekken op een heldere manier informatie vóór de afsluiting van het contract en tijdens de geldigheid van het contract.
-
We communiceren duidelijk over de modaliteiten voor verlenging, stopzetting en hernieuwing van de overeenkomst.
-
We beloven eerlijke praktijken te voeren, zowel wat marketing, verkoop via telefoon, internet en aan de deur betreft.
-
We maken werk van meer transparantie op de facturen en aan de hand van prijsvergelijkers.
-
We volgen de strengere regels voor waarborgen. Als we een garantie vragen, geven we ook de reden ervoor aan én we houden ons aan het vastgelegde plafond van maximaal vier maandelijkse voorschotten.
-
We laten klanten klachten doorgeven via een standaardformulier en beantwoorden klachten binnen een redelijke termijn.
Het gaat overigens niet om een vrijblijvend engagement. De code is juridisch afdwingbaar. De Economische Inspectie kan en zal overtredingen vaststellen.
Het ondertekenen van deze Gedragscode voor energieleveranciers past perfect in onze missie om onze klanten te begeleiden bij de energietransitie.
Benieuwd hoe wij kmo’s en zelfstandigen bijstaan?