Wat kost het om elektrische wagens op te laden?
De kost van een oplaadbeurt van een elektrische auto hangt af van de totale elektriciteitsafname en de prijs per kWh.
Thuis of op het werk komt deze prijs per kWh gewoonweg overeen met de elektriciteitsprijs die ook op de rest van de elektriciteitsconsumptie van toepassing is. Bij publieke laadpunten wordt het tarief per kWh steeds bepaald door de beheerder van het laadpunt (het tarief per laadpunt is steeds zichtbaar in onze app). Deze tarieven zijn over het algemeen hoger naarmate de laadsnelheid hoger is (zo is DC snel laden al rap twee keer zo duur als opladen op een AC-laadpunt). Bovendien is er voor sommige publieke laadpunten ook een starttarief en/of staantarief (i.e.een tarief per minuut wanneer de auto niet meer aan het opladen is) van toepassing.
Ondanks de redelijk complexe kostenstructuur van elektrisch opladen vergeleken met traditioneel bijtanken, is elektrische opladen gemiddeld gezien per bijkomende km autonomie wel significant goedkoper (gemiddeld slechts één derde van de km-prijs van wagens met verbrandingsmotor), zeker wanneer je beperkt oplaadt op publieke snel laders. Over het algemeen laadt de Belg 85% van de tijd thuis of op het werk op, 10% in privé en publieke parkings, en slechts 5% aan snellaad service stations.