De netbeheerder heeft mijn meter afgesloten, en toch krijg ik nog steeds facturen. Wat moet ik doen?
Uw netbeheerder kan uw meter afsluiten zonder dat u energieleverancier op de hoogte is. Deze blijft u dus facturen sturen. U kan vragen uw meter te heropenen of definitief af te sluiten.
Soms sluit een netbeheerder een meter af na een incident (overstroming, brand, enz.) of omdat de installatie niet conform blijkt te zijn (klein gaslek, aansluitingsprobleem, enz.). In dergelijke gevallen wordt uw energieleverancier niet op de hoogte gesteld van deze afsluiting, waardoor uw bedrijf facturen blijft ontvangen.
Wat moet u doen?
Als u uw meter wilt heropenen:
- Laat de nodige werkzaamheden uitvoeren om de installatie weer aan te sluiten.
- Laat de installatie goedkeuren om een conformiteitsattest te krijgen.
- Neem contact op met uw netbeheerder om uw meter te laten heropenen.
Er zijn geen kosten verbonden aan deze heropening en u hoeft geen nieuw contract af te sluiten met uw energieleverancier.
Wilt u geen gebruik meer maken van deze installatie?
Vraag uw energieleverancier om uw meter definitief af te sluiten. Deze stuurt de aanvraag door naar uw netbeheerder. Zodra uw aanvraag is aanvaard, krijgt u een sms waarin u wordt uitgenodigd om een afspraak te maken met uw netbeheerder zodat deze de meter kan komen afsluiten.
Let op! Er kan een andere reden zijn waarom uw netbeheerder uw installatie heeft afgesloten: het kan te wijten zijn aan een registratie met een verkeerde EAN-code en/of een verkeerd meternummer. Het gaat dan om het geval dat we hier aanhalen.