Waarom is mijn voorschotbedrag gewijzigd?
Na elke jaarafrekening berekenen we opnieuw het ideale voorschotbedrag voor jouw zaak, op basis van het ingeschatte verbruik en je verbruik van het voorgaande jaar. Maar er zijn nog tal van redenen waarom je voorschotbedrag gewijzigd wordt.
Er zijn verschillende redenen waarom je maandelijks voorschotbedrag kan veranderen. Hieronder proberen we de meest voorkomende redenen uit te leggen.
Onze klantendienst geeft je uiteraard graag meer informatie.
Je hebt je jaarlijkse afrekeningsfactuur ontvangen
Na de jaarlijkse afrekening herberekenen wij je voorschotbedrag op basis van het werkelijke verbruik van het jaar voordien.
Of je nu meer of minder bent gaan verbruiken, je voorschot zal worden herzien op basis van 2 elementen:
Door rekening te houden met deze twee variabelen wordt je maandelijks voorschotbedrag naar boven of naar beneden toe herzien. Zo willen wij ervoor zorgen dat het bedrag van je volgende afrekening zo dicht mogelijk bij nul ligt.
Dit betekent dat, zelfs als je verbruik stabiel is gebleven of zelfs is gedaald, je met een hoger voorschot kan eindigen als de marktprijzen sterk zijn gestegen.
Opgelet! Je meteropname is hierbij cruciaal. Vergeet je meterstanden dus niet door te geven, anders worden ze geschat door je netbeheerder. Je afrekening gebeurt dan op basis van die schatting in plaats van je werkelijke verbruik. Aarzel niet om ons je juiste meterstanden door te geven, zodat we dit kunnen laten rechtzetten bij je netbeheerder. Na correctie van je afrekening worden je voorschotten automatisch aangepast.
Je contract is onlangs vernieuwd
Bij een contractvernieuwing worden de tarieven bijgewerkt. Deze vernieuwing wordt ongeveer 2 maanden voor de einddatum van je contract meegedeeld: per e-mail of per post.
Je contractvernieuwing kan dus leiden tot een wijziging van je maandelijkse voorschotbedrag: een verlaging of een verhoging door een bijwerking van je tarieven. Dit staat dus volledig los van je verbruik, in tegenstelling tot de afrekening. Daarom raden wij af om je voorschotbedrag te verlagen als je verbruiksgedrag niet is veranderd. Anders moet je het jaar nadien misschien een hoge afrekening betalen.
Op de belangrijkste facturatiemomenten (na afrekening, bij contractverlenging) werken wij de netbeheerderskosten en heffingen bij. Hierdoor kan je voorschotbedrag stijgen of dalen.
Je bent net verhuisd
Bij een verhuis heb je wellicht niet onmiddellijk een zicht op je verbruik. Bijgevolg hebben wij deze waarschijnlijk gesimuleerd of hebben wij de facturatie gebaseerd op de verbruiksgegevens die wij hebben ontvangen van je netbeheerder.
Wij passen de berekening van je voorschotfacturen aan je nieuwe verbruik en je tarief aan.
Je bent van product veranderd
Het is ook mogelijk dat je bent overgeschakeld op een ander product uit ons gamma. Daardoor verandert je voorschotbedrag.
In andere zeldzame gevallen kiezen wij er zelf voor om je van het ene product op het andere over te zetten als je de voorwaarden van het contract niet nakomt. Je wordt wel altijd op de hoogte gebracht via een mededeling die bij je factuur wordt gevoegd of per e-mail / post wordt verzonden.
Diverse kosten
Als je een factuur niet (of te laat) hebt betaald, dan worden bijkomende kosten toegevoegd bij je volgende factuur. Deze bedragen € 7.50 voor een herinnering en € 15 voor een aanmaning. Dat is de reden dat je uitzonderlijk een hogere voorschotfactuur krijgt dan de maand voordien.
Het is ook mogelijk dat we een vergoeding moeten vragen voor het openen van een meter. Sommige netbeheerders rekenen hun klanten geen directe kosten aan voor het openen van de meter. In dat geval is de leverancier verplicht deze kosten in rekening te brengen via een van je voorschotfacturen.
Toekenning of verlies van het sociaal tarief
Heb je net het sociaal tarief gekregen? Of kom je niet meer in aanmerking voor het sociaal tarief? Elk trimester ontvangen wij automatisch een attest van klanten die recht hebben op het sociaal tarief. Op basis van deze lijst wordt de voorschotfactuur van sommige klanten verlaagd als zij een sociaal tarief genieten of verhoogd als zij dit statuut verliezen.
Als wij deze informatie niet automatisch ontvangen, nemen wij via sms contact met je op om je te vragen ons een attest van je status te sturen. Je kan het per e-mail sturen via ons contactformulier of via chat.
Toekenning van een promotie en/of een peterschapskorting
Indien een promotie wordt toegekend, zal je voorschotfactuur dalen. Deze korting wordt vaak gespreid over 12 voorschotfacturen. Na afloop van een korting zal je voorschotfactuur wellicht ook weer stijgen. Je kan je factuur raadplegen om te zien of je al dan niet een korting geniet.
Hetzelfde geldt voor onze peterschapsactie. Als je peter wordt van een vriend, kan jou dat een mooie korting opleveren, dat wordt afgetrokken van je volgende factuur.
Je eerste voorschotfactuur was niet voor een volledige maand
Als je niet op de eerste van de maand klant geworden bent, dan wordt je eerste voorschotfactuur berekend op basis van het aantal resterende dagen in die maand.
Aangezien je de maand nadien een voorschot betaalt voor een volledige maand, zal het bedrag stijgen.
Je hebt zonnenpanelen geplaatst
Wanneer je zonnepanelen installeert, moeten wij wachten op de bevestiging van je netbeheerder voor wij je voorschotfactuur kunnen aanpassen. Het kan enkele weken of zelfs maanden duren voor wij over deze informatie beschikken. Zodra de informatie bekend is, passen wij je voorschotbedrag aan.
Energiebijstand
Wij bieden bijstand voor elektriciteit en/of gas aan in de vorm van een maandelijks abonnement dat rechtstreeks aan je energiefactuur wordt toegevoegd. Heb je je onlangs geabonneerd of heb je je abonnement stopgezet? Daarom is je voorschotbedrag aangepast.
Het btw-tarief of de delen waarop je btw moet betalen zijn gewijzigd
Net als tijdens de energiecrisis is het mogelijk dat het btw-tarief voor energie wordt aangepast. Dit zal dus rechtstreeks leiden tot een wijziging van je uiteindelijke voorschotbedrag.