Mijn afrekeningsfactuur is niet correct. Wat moet ik doen?
Een fout op je afrekeningsfactuur opgemerkt? Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals foutieve meterstanden of kortingen die niet verrekend zijn. Vraag in dat geval een correctie aan en TotalEnergies lost het voor je op.
Het kan gebeuren dat er een fout in je afrekeningsfactuur zit. Daar zijn verschillende mogelijke redenen voor. Denk maar aan een foutieve meterstand of een korting die ontbreekt.
Een foutieve meterstand komt vaak voor. Misschien heb je de stand van je dag- en nachtteller in je zaak per ongeluk verwisseld? Of ging er iets mis met het kommagetal in je verbruik? Dat zetten we uiteraard graag recht! In dat geval neem je contact op met de klantendienst via Mijn klantenzone voor professionals of via chat.
Het is ook mogelijk dat je je meterstanden niet binnen de voorziene termijn doorgegeven hebt aan de netbeheerder. Dan baseert hij zich op een schatting, die misschien niet overeenkomt met je werkelijke meterstanden. Om dit aan te passen, geef je ons gewoon de correcte meterstanden door.
- De meterstanden op de datum van meteropname: we vragen een correctie aan
- Recentere meterstanden: we vragen aan je netbeheerder om retroactief een herberekening te doen op basis van de nieuwe meterstanden
Zodra de aanvraag tot correctie goedgekeurd is door je netbeheerder, wordt je huidige afrekeningsfactuur geannuleerd en maken we een nieuwe op. Volgt er geen goedkeuring? Dan kunnen wij jammer genoeg ook niet ingaan op je vraag.
In Vlaanderen kan het zijn dat je netbeheerder je meterstanden hoger inschat als je je meterstanden al enkele jaren niet meer hebt doorgegeven. In dat geval volstaat het niet om ons de juiste meterstanden door te geven. Op je afrekening leggen we uit welke stappen je in dat geval moet nemen. Je moet immers een afspraak maken met je netbeheerder, zodat hij zelf je meterstanden kan komen opnemen.
Hoe vraag je een correctie aan?
Neem contact op met onze klantendienst via chat of via het contactformulier. Vergeet zeker je klantnummer niet te vermelden.
Gaat het om een tussentijdse meteropname?
Je netbeheerder heeft ons een tussentijdse meteropname doorgegeven die gebaseerd kan zijn op een schatting. In dat geval hoef je ons enkel de juiste of recentere meterstanden door te geven.
- De meterstanden op de datum van meteropname: we vragen een correctie aan
- Recentere meterstanden: we vragen aan je netbeheerder om retroactief een herberekening te doen op basis van de nieuwe meterstanden.
Zodra we de goedkeuring van deze aanvraag tot correctie hebben ontvangen, wordt je huidige afrekening geannuleerd en maken we een nieuwe afrekeningsfactuur op.
Gaat het over je beginmeteropname na de verhuis naar een nieuw pand?
Als je bij je inschrijving je meterstanden niet hebt doorgegeven aan TotalEnergies, zal je netbeheerder een schatting doen. Je hoeft ons enkel de juiste of recentere meterstanden door te geven.
De netbeheerder moet de meterstanden goedkeuren die je ons hebt doorgegeven. Mogelijk vraagt hij een kopie van je energieovernamedocument op om te controleren of je beginmeterstanden overeenstemmen met de eindmeterstanden van de vorige gebruiker van het pand.
Betreft het de begin- of eindmeteropname bij verandering van leverancier?
Als je van leverancier verandert, vraagt je netbeheerder je om je meterstanden op de datum van de verandering door te geven. Als je deze meterstanden niet hebt doorgegeven, doet je netbeheerder een schatting.
Je kunt die schatting altijd laten corrigeren door ons de juiste of recentere meterstanden door te geven.
- De meterstanden op de datum van meteropname: we vragen een correctie aan
- Recentere meterstanden: we vragen aan je netbeheerder om retroactief een herberekening te doen op basis van nieuwe meterstanden
Zodra we de goedkeuring van deze aanvraag tot correctie hebben ontvangen, wordt je huidige afrekeningsfactuur geannuleerd en maken we een nieuwe op.
Betreft het de eindmeteropname bij het verlaten van je vorige bedrijfspand?
Als je meterstanden op de afrekeningsfactuur niet correct zijn, kan je ons het energieovernamedocument bezorgen dat je samen met de nieuwe gebruiker van het leveringspunt hebt ondertekend.
Je kan ons via chat of via het contactformulier het energieovernamedocument bezorgen dat je samen met de nieuwe gebruiker hebt ingevuld en ondertekend.